Vilken hysteri.

Pepparkakor, Lilla hjärtat och nu Julverkstaden.
Jag personligen bryr mig inte ett dugg om hur mycket dom klipper bort från den årliga Kalle Ankas julverkstad. Jag kollar ändå inte detta program slaviskt varje jul.
MEN det jag inte förstår är folks negativa reaktion på den svarta dockan och den gående gubben som då ska se ut som en jude.
Denna film är gjord 1932. Ja, 1932. Synsättet folk hade 1932 och 2012 skiljer sig markant och att man år 2012 måste ta bort delar ur en så pass gammal film är något jag inte förstår. Alla borde väl ändå ha så pass mycket vett att de förstår att en film som år så pass gammal inte reflekterar sammhället till punkt och pricka. 
Jag förstår i alla fall att en mörkhyad person inte ser ut som dockan i Julverkstaden. Jag vet också att alla i min närhet vet att mörkhyade inte ser ut så.
Så om vi år 2012 anser att vi måste börja censurera dessa bitar i det som är klassiskt och ett årligt inslag i våran jultradition så är det nog inte censur vi behöver. Det är nog snarare kunskap runt ikring ämnet vi behöver.
Men helt ärligt så tror jag inte att något barn tror att en mörkhyad människa är kolsvart med stora läppar.
 
Däremot kan jag väl tycka att Stina Wirsen gjode en stor tabbe med Lilla hjärtat. Som sagt vi lever år 2012 och att framställa en mörkhyad som kolsvart i dagens samhälle känns inte riktigt okej, men som sagt, denna barnfilm är gjord i nutid, till skillnad från julverkstaden som är gjord 1932.
 
Och vars slutar denna hysteri kring mörkhyade egentligen?
Ska vi börja plocka bort svartpeppar från kryddhyllorna för att detta namn kanske stöter någon?
Ska vi sluta sälja svartfärgade kläder för att någon känner att vi gör narr av dem om vi klär oss i svart?
 
Och det är ju detta som ger SD makt. Att vi fortsätter tippa runt på tå för att tillfredsställa alla möjliga klagomål som kanske råka stöta någon är ju det som gör att folks ilska växer, att folk känner att man ska ta hänsyn till alla andra kulturer, religioner, m.m. men att vi inte får ha kvar våra egna traditioner.
 
Så ja, jag tycker att man kan fortsätta visa Julverkstaden som den ska vara, utan censur. För vet ingen hur en mörkhyad Egentligen ser ut så har ni antingen suttit inlåsta i en garderob hela er livstid, eller så är ni ofantligt olärda och har troligen aldrig satt er fot i en skola.
Och tar ni åt er av en film gjord 1932 så kanske ni bör fundera över att samhället har hunnit förändras under denna tid och att ta åt sig av en så pass gammal film är bara orimligt. Lev i nutiden istället för att beklaga er över något som gjorts för 80 år sedan.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0